Na odstoupení od smlouvy při nákupu zboží na dálku je zákonný nárok. Některé obchody jsou dokonce natolik vstřícné – recenze firem, že nabízejí delší lhůtu, ve které můžete tuto možnost využít. Za těchto okolností je tedy dobré znát důkladně pravidla pro vrácení zboží a tato neporušovat, abyste jako spotřebitel o tuto důležitou výsadu nepřišli. Pokud nemáte s nakupováním přes internet větší zkušenosti a obchodní podmínky zásadně nečtete, pak je tento článek právě pro vás.
Překročení lhůty
První bod se přímo nabízí – zboží již nevrátíte, pokud jste překročili lhůtu 14 dnů, případně lhůtu prodlouženou, kterou vám obchod nabídl. Těchto 14 dní začíná běžet dnem převzetí zboží, hlídejte si tedy dobře toto datum a co nejdříve zboží vyzkoušejte, prohlédněte a zhodnoťte, zda je pro vás vyhovující. Čím dříve přijdete na to, že ho vlastně nechcete či nepotřebujete, tím více času budete mít na vyřízení.
Zničené zboží
Při zkoušení si dejte pozor – věc by neměla nést výraznější známky zatížení, neměla by být špinavá či dokonce zničená a neměly by chybět žádné součásti. Tento bod je poněkud problematický, protože existují obchody, které zpět přijmou i zboží, které vypadá jako po roce používání a dále jsou e-shopy, které se s vámi budou dohadovat o tom, že jste zboží vůbec vybalili. Naštěstí však již v dnešní době převažuje rozumný přístup, protože žádný obchod nemá zájem o negativní recenze firem a ztrátu zákazníků.
Specifická skupina předmětů
Existují předměty, které jsou z vrácení v uvedené lhůtě téměř vyloučeny. Jedná se zejména o různé hygienické pomůcky či potraviny, které jsou zabaleny s důrazem na sterilitu a čistotu a jejich hygienický obal byl rozbalen či jinak porušen. V těchto případě je nutné smířit se s tím, že věci zkrátka nevrátíte a budete je muset, pokud je to možní, třeba nabídnout známým za sníženou cenu či jako rozbalené zboží na internetu.